top of page
  • Writer's picture"Romain Rolland" FLS

Трета работна визита по проект “Global schools, local tools” 2018-2020 в град Рурмонд, Холандия

През месец ноември 2019 година се проведе предпоследното работно посещение по проект “Global schools, local tools” в красивото холандско градче Рурмонд. Домакин бяха нашите партньори и приятели от Bisschoppelijk College Broekhin, а темата по която работихме беше социалното неравенство и живота в бедните квартали в страните партньори по проекта. Престоят беше както ползотворен и интересен, така и приятен. А ето какво споделиха участниците, които този път бяха изцяло дамски екип.

Ние сме групата от България- Ния Динева, Мария Христова, Вяра Пенева, Сара Иванова, Габриела Кьосева, Паола Николаева, Елица Колева. Взехме участие в обмена на Еразъм+ на тема “Социално и икономическо неравенство: качеството на живота в непривилегирован квартал ”. А това е кратко изложение на прекарването ни в Холандия.

Ден 1

Денят ни започна рано, защото щяхме да пътуваме половината ден. Около 8:00 сутринта бяхме на летището в София. След като всички се събрахме, бяхме готови да минем през проверката. Минахме бързо и ни остана един час до полета. Излетяхме в 10:20, нямаше закъснение и всичко беше наред. Кацнахме по план на летището в Айндховен. След като излязохме от летището трябваше да вървим малко с куфарите си, докато стигнахме до едно такси. То ни закара до гарата в Айндховен. Там чакахме влака, който отиваше към Рурмонд. Всичко вървеше по план, дори бяхме подранили. Когато стигнахме в Рурмонд, трябваше да изчакаме едно бусче да ни вземе и да ни закара до училището на партньорите ни. Навън беше много студено, също така имаше и вятър. Въпреки че чакахме по-малко от 10 минути, всички замръзнахме, но трябваше да свикнем с това време, тъй като това ни очакваше цяла седмица. Когато стигнахме в училището, партньорите ни, заедно с родителите си, ни чакаха там. Тогава всички се разделихме и всеки тръгна с партньора си към новото ,,вкъщи”. Този ден беше изпълнен с преживявания и вълнение за предстоящите събития, но всички бяхме изморени след дългото пътуване.

Ден 2

Вторият ни ден в Рурмонд започна рано сутринта, когато всички групи се събрахме в училище. Всъщност не трябваше да работим по определена задача за проекта този ден, тъй като слушахме друга интересна презентация. След това трябваше да работим в групи с чуждестранни ученици, което много ни помогна да се опознаем и да стопим ледовете помежду си, концентрирайки се върху една обща цел. След като приключихме работата си по този проект, имахме време да разучим училището, за да се чувстваме по-комфортно. Всички много го харесахме, защото беше цветно, голямо и същевременно уютно. След дългия ден в училище, най-накрая можехме да си починем и да се разходим в центъра. Аз и групата ми бяхме истински впечатлени от красотата и спокойствието на този малък град. Беше много приятно, защото се разбирахме чудесно с партньорките си още от самото начало. Приключихме втория си ден с един хубав филм в киното на Рурмонд и всички бяхме много доволни от преживяванията си досега.

Ден 3

Третият ден от нашия престой в Рурмонд започна в 09:00 часа, когато трябваше да сме в училище. Групите, които вече бяха направени, отидоха в различни класни стаи, за да можем да работим по задачите си.

До 11 часа обсъждахме какво точно ще правим и от 11:30 започна първата ни почивка. Групата ни отиде до училищната лавка, за да си вземем храна за обяд. Ядохме типичен сандвич, който се казва broodje kipcorn. Беше наистина вкусен!

В 12:30 почивката ни свърши и продължихме с работата. Направихме презентация, като отговаряхме на определени въпроси относно бедните квартали - тези в България и тези в Нидерландия.

След около час започна и втората ни почивка. Разбира се, отново слязохме долу до лавката и ядохме, говорихме си и се забавлявахме! Атмосверата беше страхотна!

Почивката ни свърши и в 14:00 започнахме да довършваме онова, по което сме работили.

След всичката свършена работа през този ден решихме да се поразходим и да отидем на кафе. Кафенето, в което холандките ни заведоха, беше в мол, намиращ се близо до училището. Някои пиха кафе, други чай, но всички ядохме vlaai - традиционен пай за тамошния Лимбургски регион.

Вече беше станало 17:00 часа, затова решихме да тръгваме към нашите домове. И как се прибрахме ще попитате. С КОЛЕЛА, разбира се! Толкова е прекрасно да караш колело в Холандия, и особено в Рурмонд!

Денят ни беше пълен с много хубави емоции, а също и много продуктивен, както ви е станало ясно!

Ден 4

Четвъртият ден в Нидерландия беше планиран като пътуване до столицата Амстердам. Рано сутринта цялата група от проекта се срещна на гарата в Рурмонд и след 2 часа пътуване пристигнахме в Амстердам.

Първо посетихме изложба на холандски художници в известния Rijksmuseum. Единственият час там не беше достатъчен да видим всичко, но преживяването все пак беше вдъхновяващо.

След музея за изкуство имахме свободно време в града. Някои от нас пазаруваха, поседяха в кафене и обядваха. Срещнахме се отново на площад в центъра на града.

Оттам отидохме до пристанището за лодки, защото следващата част от пътуването ни беше круиз по каналите на Амстердам. За час си говорихме и разглеждахме архитектурата на града. Разбира се, видяхме също и Седемте моста на Амстердам.

С това приключи пътуването ни и уморени пътувахме във влака на връщане към Рурмонд и домовете на партньорките ни.

Ден 5

Програмата за деня беше доста по-релаксираща и ненапрягаща - щяхме да ходим на басейн "Рурдомп". Срещнахме се там към 13ч. Взехме си билетите, приготвихме се и отидохме при басейна. Имаше пързалка, детски басейн, две джакузита и разбира се, ние ги посетихме всичките. След два часа плуване и мотаене трябваше да се прибираме. Тъй като водата беше студена, трябваше бързо да се преоблечем.

Вечерта се събрахме у едно от момичетата за филмова вечер и пици. Първо избрахме какви пици да поръчаме. Докато чакахме храната, играхме карти и избрахме филм - " Момичето на влака". Дори показахме на холандките типичния фолклорен български танц - хоро. Те се научиха много бързо, затова потанцувахме заедно.

Филмът беше много интересен и завладяващ, също така и доста обрати, което го направи още по трудно да отделиш поглед от екрана. След това всички бяхме много уморени, затова се прибрахме директно вкъщи.

Ден 6

Ден шести бе нашият семеен ден. Имахме цяла неделя на разположение с нашите приемни семейства, като те бяха измислили интересни занимания за деня. Някои от нас имаха възможността да се докоснат до още от красотите на Холандия, посетиха Айдховен, където празнуваха традиционния карнавал, както и увеселителния парк Ефтелинг, а други даже прекосиха границата и отидоха на гости на съседката Германия, в град Грефрат, за да карат кънки на лед, което много холандци правят през уикенда също, защото ледените пързалки са много големи и известни, а часовете, които прекарваш там са изпълнени със забавление и усмивки. Времето отново бе на наша страна и настроението винаги бе весело. Габи и партньорката й бяха направили гофрети за всички и се почерпихме там. Определено този ден ще остане незабравим за нас, защото ние се сближихме с приемните ни семейства много и прекарахме ценно време с тях, което изпълнихме с хубави моменти. Завършихме деня с много усмивки, знаейки че цялото това преживяване щеше да остане в спомените ни за много дълго време.

Ден 7

Шестият, както и последният ни ден в Рурмонд беше дълго емоционално преживяване. Започна със среща на всички ученици от обмен в гимназията BC Broekhin. Имахме два часа, за да завършим подготовката на проектите си или да посетим някои часове като Изобразително Изкуство и Химия. След това от 13:00 до 14:00 всяка група представи своите разработки по проекта.

Времето беше дъждовно и някои от нас отново трябваше да карат колелата си. Все пак не би било пълното холандско преживяване, ако не карахме в дъжда.

След това беше планирано да играем мини голф. Там имахме час и половина, изпълнен с нерви и смях. Имаше 16 голф игрища, но нямахме време да играем на всички тях.

Когато приключихме около 15:30, всички поеха по свой собствен път. Някои отидоха в Макдоналдс, други се прибраха.

Вечерта в 20:00 отидохме на боулинг. Всички бяха развълнувани, въпреки че никой не знаеше как да играе. Разделихме се на два отбора, българи срещу холандци. Всички показаха своите "умения" и накрая всички бяхме победители.

Това беше последният ден от седмицата ни в Рурмонд, която ще остане в сърцата ни за вечно само с добри спомени.

Ден 8 и 9

Около 10 часа на следващата сутрин всички български ученици и техните партньори чакаха на гарата в Рурмонд и си казваха последно “довиждане”. Не беше лесно да оставим тези хора зад нас, но трябваше да го направим,

Следващите два дена бяха прекарани в Айндховен. Посетихме Philips музея и играхме игра там. После пазарувахме доста и ядохме най-различни неща.

Пренощувахме в хостел и след вечеря в италиански ресторант всички се събрахме в една от стаите и си говорихме. Имаше много за обсъждане.

Сутринта ни започна със закуска и още свободни часове в Айндховен преди полета ни. Около 2 часа пристигнахме н алетището с всички куфари и подаръци, които купихме. Чакахме известно време и в 5:30 самолетът ни излетя за София.

Бяхме малко уморени, когато кацнахме в България, но също така щастливи да видим родителите си и да им разкажем за пътуването си в Нидерландия.

Въпреки че бяхме тъжни, че се приберем, бяхме и развълнувани, за да разкажем на всички колко хубава седмица беше в Холандия и колко прекрасни нови неща видяхме. Но също така този проект беше много полезно преживяване за всички ни, тъй като научихме както за холандската култура, така и за бедните квартали в Гърция, Швеция и Холандия. Определено това пътуване разшири нашия светоглед и като бонус направихме приятели, които бихме запазили за цял живот.